Met de auto naar Italië – waar moet u rekening mee houden?

Boetes op vakantie zijn vervelend – en hoeven dat ook niet te zijn. Ondanks EU-brede standaardisatie bestaan ​​er tussen de Nederlandse en de Italiaanse snelweg spelregels nog enkele verschillen. Dit is wat u moet weten als u met de auto naar Italië rijdt.

De snelste manier om met de auto naar Italië te reizen

De meeste Nederlanders reizen het meest waarschijnlijk naar Italië via de Brennerpas vanuit Oostenrijk met de auto. Er is een tol op de snelweg. Ongeveer 0,07 EUR is verschuldigd voor een normale auto per km. De 126 km van Vipiteno naar Trento kost ongeveer 9.30 EUR. Als je snel vooruit wilt komen, is er geen alternatief. Als je tijd hebt, kun je de SS12 nemen, die altijd meandert onder de snelweg. Of u kunt een van de vele routes door de bergen kiezen. Uitzicht op prachtige landschappen is de beloning. Veel wegen zijn echter gesloten, vooral in de winter. Aanzienlijk meer tijd en idealiter ook een tussenstop zou u op deze routes moeten plannen. Het loont in ieder geval de moeite. Zelfs zonder een overnachting is er geen spaareffect. Het 7 cent-km-tolgeld wordt meermaals betaald als “toegang tot de fantastische bergen van de Dolomieten”.

terug naar menu ↑

Grenscontroles

Dankzij het Schengenakkoord kom je vanuit Slovenië, Frankrijk, Oostenrijk en Italië zonder grenscontroles door – alleen naar Zwitserland is de spelbreker: Wilt u hier over de grens, kan het gebeuren dat u gecontroleerd. Je moet in ieder geval tijdens de hoofdverplaatsing met wachttijden rekening houden.

terug naar menu ↑

Snelheidsbeperkingen

In dorpen kunt u met de auto reizen in Italië tot 50 km / uur, buiten de bebouwde kom, op de rijkswegen, 90 km / uur en op snelwegen 130 km / uur, bij regen of slecht zicht slechts 110 km / uur. Gedeeltelijk zie je ook lagere snelheidslimieten op de snelwegen, maar ze worden eerder gezien als een gevarenwaarschuwing en daarom worden ze door de meeste Italianen genegeerd. Het is dus het beste om je aan andere weggebruikers te houden.

terug naar menu ↑

Snelheidscontrole

Naast de snelheidscontroles die bekend zijn uit Nederland, wacht het “Tutor” -systeem op u in Italië. Hierdoor worden verschillende snelheidswaarden verzameld op een route en wordt een gemiddelde snelheid berekend. Overigens is een soortgelijk systeem ook in Oostenrijk te vinden. Aangekondigd zijn snelheidsbedieningen via variabele berichttekens. “Tutor attivo per controllo velocita ‘- snelheidsregeling” versierd met grote letters boven de snelweg.

terug naar menu ↑

Verkeersborden

De verkeersborden in Italië verschillen fundamenteel alleen in hun kleur van hun Nederlandse tegenhangers. Snelwegborden zijn groen gekleurd, nationale wegen zijn blauw gemarkeerd, in de steden zie je witte bordjes en borden met bezienswaardigheden worden in bruin getoond. Vooral in landelijke gebieden is niet erg genereus aangegeven in Italië, daarom is een navigatieapparaat aan te bevelen.

terug naar menu ↑

Verkeerslichten en licht plicht

De verkeerslichten in Italië schakelen rechtstreeks van rood naar groen, dus net als in Nederland. Over het algemeen letten de Italianen niet op rode verkeerslichten met dezelfde eerbied die in de rest van Europa wordt gepraktiseerd. Daarom kan het geen kwaad om, ondanks het groene recht van overpad, te controleren of er links of rechts echt geen weggebruiker is.

In Italië is er overdag ook een licht dienst buiten gesloten dorpen. In dorpen is het mogelijk dat u onderweg geen licht heeft, maar alleen als de zichtbaarheid dit toelaat. Als u zeker wilt weten, kunt u het dimlicht inschakelen.

terug naar menu ↑

Waarschuwingskleding en banden

Als automobilist bent u verplicht om een ​​veiligheidsvest in Italië te hebben. Als u uw auto verlaat op de snelweg of buiten de afgesloten gebieden, moet u dit vest altijd dragen om uzelf niet bloot te stellen aan het risico van een boete. Evenzo moet u een gevarendriehoek dragen en instellen als het om een ​​storing gaat.

Tussen 15 mei en 15 oktober mag u in Italië geen winterbanden gebruiken die niet voldoen aan de snelheidsindex “Q” of die niet overeenstemmen met de informatie in de voertuigdocumenten. Zelfs als dit zelden het geval is, is het de moeite waard om de banden eens te controleren, anders wacht je een hoge boete.

terug naar menu ↑

Veiligheidsriemen, mobiele telefoons en alcohol

In Italië is er een veiligheidsgordel, ook voor honden. Kinderen onder de 12 moeten op de achterbank zitten en worden vastgezet door een kinderzitje. Uw mobiele telefoon mag alleen met een handsfree systeem worden gebruikt en mag de alcohollimiet van 0,5 niet overschrijden. Anders riskeer je boetes tot 500 euro.

terug naar menu ↑

Binnenstedelijk verkeer

De Italianen hebben een speciale genegenheid voor hun auto’s. In vergelijking met Nederland wordt dit echter minder gekenmerkt door zorg en gewaardeerde behandeling, maar eerder door het constante gebruik. Vergeet niet dat wanneer u met de auto in Italië reist, plaatschade geen probleem is in Italië. Daarom moet je in steden als Rome of Milaan met een hoog verkeersvolume verwachten en vooral binnensteden vermijden. Parkeerplaatsen zijn zeldzaam. Laat uw auto aan de rand staan en gebruik het openbaar vervoer.

terug naar menu ↑

Gedrag bij panne en ongevallen

Het is net als in Nederland: in geval van een ongeluk is het verplicht om te stoppen. Geen zorg bieden wordt op dezelfde manier bestraft als in Nederland. In geval van persoonlijk letsel moet de politie in elk geval worden opgeroepen. Hulp kan worden verkregen via deze telefoonnummers:

Ambulance 118
Politie 113
Noodoproep 112 (landelijk uniform)

In geval van een pech treft u op snelwegen noodtelefoons aan op een afstand van ongeveer 2 km, waarmee u tegen betaling kunt bellen. De ACI van de Italiaanse Automobiel Club kan worden aangevraagd door 116 te bellen – per mobiel op 800 116 800.

Zorg ervoor dat u uw groene verzekeringskaart hebt (gratis bij uw verzekeraar) en idealiter een Europees ongevalsrapport in het handschoenenkastje. Het is het beste om alle slachtoffers te laten registreren door de politie en om het dossiernummer op te schrijven waaronder de officieren je ongeval verwerken en het adres van het verantwoordelijke politiebureau. U moet ook de gegevens van uw aanvaringspartner noteren, zoals kenteken, naam, adres en aansprakelijkheidsverzekering. Nooit formulieren of papieren ondertekenen in een taal die u niet begrijpt.

Bij pech of ongevallen op de snelweg moet u uw auto beveiligen met een gevarendriehoek. Als u uw voertuig verlaat, moet u ook een standaard EU 471 reflecterend vest dragen.

terug naar menu ↑

Inhalen en parkeren

Ook als je met de auto in Italië wilt inhalen, zijn er enkele regels. Vóór en op overwegen mogen niet worden gereviseerd, evenals langs trams bij het in- en uitstappen van passagiers. Als een schoolbus zijn waarschuwingsknipperlichten of waarschuwingslichten gebruikt, moet u ook wachten om in te halen.

Parkeren is gemarkeerd in Italië door gekleurde trottoirs. Wit betekent gratis parkeren, blauwe tegen vergoeding, zwart en geel is geen parkeerplaats en een gele stoeprand geven alleen de reservering voor bussen en taxi’s aan. De gemeenten zijn erg begerig om te controleren.
Appartementen en vakantiehuizen bieden bijna allemaal parkeergelegenheid. Voor accommodatie in stadscentra kan het best gebeuren dat de parkeerplaats op een paar meter afstand ligt.

Geef uw mening

      Laat een reactie achter

      Do NOT follow this link or you will be banned from the site!